تأثیر مالی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد زیست محیطی با میانجی‌گری نوآوری سبز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر مالی سبز و مسئولیت اجتماعی بر عملکردزیبست محیطی با میانجی‌گری نوآوری سبز در شرکت‌های کوچک و متوسط شهر یزد می‌باشد. ‌این پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش، از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد و میانی شرکت‌های کوچک و متوسط شهر یزد می‌باشند. برای اندازه‌گیری شرکت‌های کوچک و متوسط از معیار تعداد نیروی انسانی استفاده شد. شرکت‌هایی که دارای 149 نفر نیروی انسانی و کمتر هستند به‌عنوان صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شد که تعداد 1566 شرکت شامل صنایع کوچک و متوسط می‌باشند. تعداد نمونه 321 شرکت می باشد. روش نمونه‌گیری این پژوهش، از نوع غیراحتمالی در دسترس می‌باشد. داده‌های مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری گردید. داده-های پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مالی سبز بر عملکرد زیست محیطی تأثیر معنادار دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد زیست محیطی تأثیر معنادار دارد. مالی سبز بر عملکرد زیست محیطی با در نظر گرفتن نقش میانجی نوآوری سبز تأثیر معنادار دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد زیست محیطی با میانجیگری نوآوری سبز تأثیر معنادار دارد. شرکت‌ها باید در فناوری‌های سبز و نوآوری‌های سبز سرمایه‌گذاری کنند تا اثرات زیست محیطی خود را کاهش دهند. از این رو، بهره‌گیری از برنامه‌های تشویقی مالی مانند تخفیفات مالیاتی یا پاداش‌های مالی برای شرکت‌هایی که در زمینه نوآوری سبز فعالیت می‌کنند، باعث بهبود فرآیندهای نوآوری‌های سبز و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact Green Ficance and Social Responsibility on Enviromental Performance: The Mediating Role of Green Innovation

نویسندگان [English]

  • Alireza Rajabipour Meybodi 1
  • Maryam Ahmadi Zahrani 2
  • Mohammad Saebi 3
1 Associate Professor Department of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
3 Master of Science Graduated Student, Department of Management Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

The primary objective of this study is to investigate the impact of green finance and corporate social responsibility (CSR) on environmental performance, mediated by green innovation, within Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) in Yazd, Iran. This research is applied in terms of objective and descriptive-correlational in terms of methodology. The target population consists of senior and middle managers of SMEs in Yazd. To define SMEs, we used the criterion of human resources, identifying companies with 149 or fewer employees. Based on this criterion, 1,566 companies were classified as SMEs. A sample of 321 companies was selected using a non-probability convenience sampling method. Data were collected using a standardized questionnaire. The collected data were analyzed using the SmartPLS software through structural equation modeling (SEM). The research yielded significant findings: Green finance has a significant positive impact on environmental performance. Corporate social responsibility has a significant positive impact on environmental performance. Both green finance and corporate social responsibility significantly influence environmental performance through the mediating role of green innovation. The findings suggest that companies should invest in green technologies and green innovations to mitigate their environmental impact. Therefore, implementing financial incentive programs, such as tax discounts or financial rewards for companies engaged in green innovation, will enhance green innovation processes and encourage investment in renewable energy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Finance
  • Corporate Social Responsibility (CSR)
  • Green Innovation
  • Corporate Environmental Performance
  • Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 31 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 آبان 1404