ارزیابی ادراکات دانشجویان از اثرات زیان‌بار میکروپلاستیک‌ها به منظور تقویت آگاهی زیست‌محیطی: رویکرد مبتنی بر شبکه‌ عصبی مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خلیج فارس

چکیده

این پژوهش با هدف سنجش سطح آگاهی زیست‌محیطی دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس نسبت به تهدیدات ناشی از ریزپلاستیک‌ها انجام شده است. تمرکز اصلی بر بررسی نقش آموزش دانشگاهی در ارتقای ادراک و رفتارهای زیست‌محیطی مرتبط با مصرف بی‌رویه پلاستیک، به‌ویژه کیسه‌های یک‌بارمصرف، بوده است. مطالعه با رویکرد توسعه‌ای-کاربردی و روش توصیفی-پیمایشی، بر اساس داده‌های ۴۰۸ پرسشنامه معتبر از میان ۴۵۰ نمونه تصادفی ساده از جامعه ۴۰۰۰ نفری دانشجویان در مقاطع مختلف انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته با ۲۳ سؤال بود که با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش دانشگاهی تأثیر ۹۹ درصدی در بازدارندگی رفتاری، ۴۴.۹ درصدی در کاهش شکاف‌های آگاهی، ۵۷.۴ درصدی در تقویت مقررات بازدارنده و ۷۷.۲ درصدی در کنترل‌های آبی دارد. همچنین، سطح تحصیلات با افزایش آگاهی زیست‌محیطی رابطه مستقیم دارد. تحلیل پاسخ‌های سؤال باز نشان داد که زنان بیشتر به آلودگی غذاهای دریایی اشاره کرده‌اند، در حالی‌که مردان تمرکز بیشتری بر آلودگی ناشی از بطری‌های آب و لباس‌های مصنوعی داشته‌اند. این تفاوت‌های جنسیتی، ضرورت طراحی آموزش‌های هدفمند را برجسته می‌سازد. پژوهش بر اهمیت توسعه فرهنگی، وضع قوانین بازدارنده و اجرای کمپین‌های اطلاع‌رسانی عمومی برای کاهش مصرف پلاستیک و جایگزینی بسته‌بندی‌های پایدار تأکید دارد. یافته‌ها الگویی برای سیاست‌گذاری منطقه‌ای در مدیریت پایدار آلودگی میکروپلاستیکی در خلیج‌فارس ارائه می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing students' perceptions of the harmful effects of microplastics to enhance environmental awareness: An artificial neural network-based approach

نویسندگان [English]

  • Mojgan Hasanpour
  • Hamid Shahbandarzadeh
Persian Gulf University
چکیده [English]

This study aimed to measure the level of environmental awareness of Persian Gulf University students regarding the threats posed by microplastics. The main focus was on examining the role of university education in promoting environmental perceptions and behaviors related to excessive plastic consumption, especially single-use bags. The study, with a developmental-applied approach and a descriptive-survey method, was conducted based on data from 408 valid questionnaires from 450 simple random samples of 4,000 students at different levels. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with 23 questions that was analyzed using an artificial neural network. The results showed that university education has a 99% effect on behavioral deterrence, a 44.9% effect on reducing knowledge gaps, a 57.4% effect on strengthening deterrent regulations, and a 77.2% effect on water controls. Also, the level of education is directly related to increasing environmental awareness. Analysis of open-ended questions revealed that women were more likely to mention seafood pollution, while men were more likely to focus on pollution from water bottles and synthetic clothing. These gender differences highlight the need for targeted training. The study emphasizes the importance of cultural development, the establishment of deterrent laws, and the implementation of public information campaigns to reduce plastic consumption and replace it with sustainable packaging. The findings provide a model for regional policymaking in the sustainable management of microplastic pollution in the Persian Gulf.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plastic pollution
  • microplastics
  • environmental awareness
  • students
  • Persian Gulf